logo
امروز : سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۸
[ شناسه خبر : ۴۱۶۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس ارشد روانشناسی مطرح کرد:

افزایش سطح مطالعه دانش‌آموز با تشویق والدین

افزایش-سطح-مطالعه-دانش‌آموز-با-تشویق-والدین
کارشناس ارشد روانشناسی گفت: مطالعه و خواندن کتاب توسط والدین در محیط خانه تأثیر به‌سزایی در میزان علاقه‌مندی دانش‌آموز به کتاب خواندن و انجام تکالیف مدرسه دارد.

الهه دلجویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه دانش‌آموزان از طریق یادگیری مشاهده‌ای سریع‌تر و بهتر عکس‌العمل نشان می‌دهند و نسبت به کتاب‌ خواندن تشویق می‌شوند، گفت: اگر دانش‌آموز والدین خود را حین مطالعه کردن ببینند، کنجکاو شده و علاقه بیش‌تری به درس خواندن و انجام تکالیف خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

وی افزود: دانش‌آموزان با حس کنجکاوی و سئوال کردن از والدین ارتباط دو سویه گرفته و باعث افزایش تقویت ذهنی آنان می‌شود، همچنین توانایی یادگیری در آنان افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه مسائل و موضوعاتی که در طول سال تحصیلی با آن مواجه هستیم این است که دانش‌آموزان سر کلاس درس توانایی خوب گوش کردن را ندارند و در فراگیری آموزش ضعیف هستند، عنوان کرد: دانش‌آموزی که  قبل از ورود به مدرسه با مطالعه و خواندن کتاب آشناست هیچ ترس و واهمه‌ای نداشته و مطالب درسی برایش شیرین است.

وی ادامه داد: تشویق دانش‌آموزان در فراگیری مطالب درسی و انجام تکالیف بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای اینکه در آموزش و یادگیری موفق باشند باید از شیوه‌های تعاملی یادگیری استفاده شود.

دلجویی با اشاره به اینکه در کنار خواندن و نوشتن باید به مسئله بازی نیز توجه شود، تصریح کرد: بازی در آموزش یکی از راه‌های مفید و لذت‌بخش در امر یادگیری است و کمک می‌کند تا دانش‌آموز هنگام یادگیری خسته نشود برای مثال آموزش حروف الفبا و استفاده از خمیربازی یک کار تلفیقی بوده و برای دانش‌آموز هیجان‌انگیز است.

وی ابراز کرد: والدین باید در جلسات اولیاء و مربیان شرکت داشته باشند زیرا از امور آموزشی آگاهی پیدا کرده و فرزند خود را به بهترین روش راهنمایی می‌کنند. همچنین دانش‌آموز با دیدن پدر و مادر خود در محیط آموزشی عزت نفس او افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه باید فضا و محیط خانه را برای دانش‌آموز جذاب‌تر کنیم، خاطرنشان کرد: از کلمات تشویقی مانند آفرین و احسنت استفاده و زمانی که اشتباهی را مرتکب می‌شوند با لحنی تند و زننده برخورد نکنیم تا از فراگیری علم زده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از روش‌های علاقه‌مند شدن به درس و مطالعه اجرای برنامه‌های ملی و مذهبی توسط مدرسه است، گفت: با اجرای برنامه‌های فرهنگی، دانش‌آموزان نیز با ذوق و شور بیش‌تری مشارکت می‌کنند و خلاقیت خود را به نمایش می‌گذارند. از آن‌جایی که مدرسه خانه دوم است آنان نیازمند محیطی شاد و نشاط‌آور هستند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر